VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ – ŠPANĚLSKO

VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ – ŠPANĚLSKO

Historie španělských vysokorychlostních tratí LAV (Líneas de Alta Velocidad) sahá do roku 1992, kdy byla otevřena trať Madrid-Cordoba-Sevilla k příležitosti světové výstavy EXPO.
Byla to současně první španělská železniční trať se standardním evropským rozchodem.
Konvenční vlaky používají širokorozchodné koleje (1668 mm). Vysokorychlostní vlaky jsou tedy ve Španělsku odkázány jen na tratě LAV a nemohou využívat konvenční tratě.
Z LAV Madrid – Sevilla byla v roce 2007 v Cordobě otevřena odbočka do přístavního jihošpanělského města Málaga (151 km).

vysokorychlostní tratě Španělsko

Vysokorychlostně z Madridu do Katalánska (Barcelona)

Od roku 1996 do roku 2008 probíhala po etapách výstavba 621 km dlouhé trati Madrid-Barcelona s traťovou rychlostí 310 km/h.
Z hlavního města Španělska do hlavního města Katalánska lze vlakem AVE, který jede celou trasu bez zastávky, dojet za 2h 30m, což představuje průměrnou cestovní rychlost 250 km/h.
Vlaky stavějící pouze v Zaragoze urazí trasu za necelé 2h 45m a vlaky s více zastávkami lehce přes 3h.
Ve špičce vlaky jezdí v půlhodinových intervalech a přepraví na trase více cestujících než letadla.
Náklady na celou trať přesahují 7 mld. EUR.

VRT Madrid-Barcelona

Rychlovlakem z Madridu do Valencie a k Atlantiku do Galicie.

Významná je 391 km dlouhá LAV trať spojující Madrid se středomořskou Valencií, vlaky ji zvládnou za něco přes 1,5h a byla dokončena v roce 2010.
Trať je vybudována pro max. rychlost 350 km/h a dnes je průměrná cestovní rychlost 250 km/h.
Na severozápad do Galicie se staví LAV Madrid – A Coruna (pobřeží Atlantiku).
Na konci roku 2011 byl otevřen úsek Ourense – Santiago de Compostela o délce 87 km a úsek Santiago de Compostela – La Coruna s délkou 62 km.
Zbývající úsek z Ourense směrem k Madridu (Ourense – Olmeda) v  délce 348 km by měl být dokončen do roku 2015. Celková délka LAV Madrid – Santiago de Compostela bude 568 km.

LAV Valencia-Madrid

Vysokorychlostní propojení do Francie.

Dokončením přeshraniční LAV Figueres – francouzský Perpignan (2009), délka 45 km z toho ve Španělsku 20 km, a napojením LAV Barcelona – Figueres (2013) bude španělská vysokorychlostní síť propojena s francouzskou.
Tím bude dokončena celá LAV Madrid – francouzská hranice v délce 824 km. V úseku Perpignan – Barcelona podél pobřeží přes Cerbere a Portbou dojde ke zkrácení cesty z 2:50 hod (nejrychlejší TALGO) na 50 min.
Po dokončení navazujících VRT na francouzské straně (Nimes – Montpelier – Perpignan) zabere trasa Paříž-Barcelona necelých 6h.

LAV nádraží Figueres-Vilafant

Španělská železniční síť

Železniční síť včetně tratí LAV spravuje státní organizace ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias). Výjimku tvoří přeshraniční LAV Figueres –Perpignan (FR), kterou na 50 let provozuje soukromá spol. TP Ferro. Vysokorychlostní tratě LAV využívá španělský národní dopravce RENFE se svými rychlovlaky AVE (Alta Velocidad Española) nebo španělskými TALGO.
Tomuto dopravci neustále roste počet přepravených cestujících, v roce 2008 polovina všech cestujících byla přepravena rychlovlaky AVE. Celková délka španělských LAV tratí je úctyhodných 2 515 km a dalších 1 300 km je ve výstavbě (2013, zdroj UIC).

 

španělská železniční síť

Vysokorychlostní financování

Jak je možné, že země, která není tak bohatá, měla v roce 2010 třetí nejdelší síť VRT na světě?
Především jde o dlouhodobou strategii a vyčleněné finance na realizaci této strategie.
Strategie je řízena dokumentem PEIT (Plan Estratégico de Infraestructuras y Transportes) s plánem mít do roku 2020 vybudováno 10 000 km LAV.
Plán rozvoje celé dopravní infrastruktury má vyčleněn téměř 250 mld. eur, z čehož na rozvoj železnice připadá 43 % (jen LAV má k dispozici 83,4 mld. Eur).
Významnou roli v tomto balíku představují fondy EU, u některých projektů pokryjí až 70% náklad

španělské rychlovlaky AVE

Další aktuality

Nenašli jste žádnou nemovitost podle vašich představ? Dejte nám vědět.

Taurus Inmobiliaria

Prezentované informace byly nabyty v dobré víře od vlastníka nemovitosti a společnost Taurus Inmobiliaria S.L. je pouze zprostředkovává, coby data informačního charakteru, za jejichž správnost a úplnost nenese odpovědnost.

Copyright ©2022 TAURUS INMOBILIARIA